بی شک تبلیغات فراگیرترین بخش آمیخته ترویج است. که می تواند نیروی قوی برای تغییر باشد. اهداف شفاف و روشن و برنامه ریزی دقیق کلیدهای موفقیت یک تبلیغ می باشند. تبلیغات یک ابزار مهم پیشبرد فروش است. تبلیغات پیامی است شامل همه فعالیت های مربوط به معرفی غیر شخصی ، کلامی یا تصویری ( یا هر دو ) ، که توسط فرد یا سازمانی از آن حمایت شده و در ارتباط با یک کالا ، خدمات یا ایده می باشد. این پیام که تبلیغ نامیده می شود از طریق یک یا چند رسانه در مقابل پرداخت پول منبع مشخصی ترویج می شود .
تبلیغ تلاشی است جهت بر قراری یک ارتباط متقاعد کننده برای تغییر یا ثبات نگرش قبلی افراد که بیانگر رفتار آینده آنها است .
کاربرد تبلیغات از آن جهت است که بتواند اطلاعات بازرگانی را به مشتریان موجود یا بالقوه منتقل کند. یک تبلیغ معمولاً اطلاعاتی در مورد شرکت تبلیغاتی ، ویژگی های کالا ، شعبی که کالا را توزیع می کنند و غیره مهیا می کند. تبلیغات امری حیاتی و اجتناب ناپذیر برای فروشنده و خریدار است و در عصر مدرن که با انفجار تولید کالا و تولید کنندگان مواجه هستیم بی شک صاحبان کالا نمی توانند گمان فروش آنها را داشته باشند .
انجمن بازاریابی آمریکا تبلیغات را چنین تعریف کرده است :
هر گونه ارائه معرفی غیر شخصی و ترویج ایده ها ، کالاها یا خدمات در مقابل پرداخت پول که یک فرد یا موسسه مشخصی آن را انجام می دهد .
این تعریف دارای 4 بخش است که می توان هر یک را جداگانه توضیح داد :
الف) ارائه غیرشخصی پیام :
در تبلیغ هیچ نوع ارتباطی رو در رو (Face To Face) با مشتریان برقرار نمی شود بلکه تبلیغ شکلی از ارائه محصولات و ترویج ایده هاست که کامل کننده فروش فردی است. تبلیغ وظایف تیم فروش را از طریق آگاه سازی مشتریان بالقوه ساده می کند .
ب) هدف تبلیغ ترویج ایده درباره محصولات و خدمات شرکت است :
هدف از تبلیغ افزایش فروش محصولات و خدمات شرکت یا واحد سازمانی است .
ج) معرفی وارائه در مقابل پرداخت پول است :
تبلیغات در روزنامه ها ، مجلات ، تلویزیون ، رادیو یا پرده سینما ظاهر می شود به این خاطر که مبلغ فضا یا زمانی را برای اطلاعات به مشتریان هدف خریده است .
د) تبلیغات توسط فرد یا سازمان مشخصی ارائه می شود
برای تولید یک طرح تبلیغاتی 5 تصمیم مهم باید گرفته شود :
- رسالت ( هدف گذاری )
- پول ( تعیین بودجه )
- پیام
- رسانه
- ارزیابی ( ارزیابی تاثیرگذاری تبلیغات )